اصول فناورانه در مدیریت و مهندسی استارتاپ

اصول فناورانه در مدیریت و مهندسی

اصول فناورانه در مدیریت و مهندسی استارتاپ

اصول فناورانه در مدیریت و مهندسی

روش‌هایی برای ارائه مشاوره به استارتاپ‌ها

8b9440b8-cbed-4bab-8b97-27f6f9137b23.jpg (750×500)
بسیاری از افراد دارای چندین سال سابقه‌ی کاری، دوست دارند مهارت‌های خود را به‌عنوان مشاور به استارتاپ‌ها عرضه کنند. اما روش کار در استارتاپ‌ها متفاوت با سایر کارها است.

فعالیت به‌عنوان یک مشاور، شغلی است که معمولا شرکت‌های بزرگ از خدمات آن بهره‌مند می‌شوند. معمولا کمتر پیش می‌آید که کسب‌وکارهای کوچک و استارتاپ‌ها دنبال مشاوره گرفتن از افراد حرفه‌ای باشند. یک مشاور، فرد متخصصی است که می‌تواند گزارش تهیه کند، ارائه‌ی خوبی داشته باشد و اعضای هیئت مدیره را به انجام کاری مجبور کند. از طرفی استارتاپ‌ها در ابتدای کار خود کارمندان زیادی ندارند و هر روز با مشکلات زیادی درگیر می‌شوند؛ بنابراین تمایلی به استفاده از خدمات مشاور ندارند.

مارتین زویلینگ، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت مشاوره به استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک است. او می‌گوید چندین سال پیش کار کردن در شرکت IBM را رها کرده تا نکات جدیدی که یاد گرفته است، به‌عنوان مشاور در اختیار استارتاپ‌های سیلیکون‌ولی قرار دهد. اما بعد از مدتی متوجه شد که آن‌ها به دنبال مشاور نیستند و حتی از شخصی که مدت‌زمان زیادی در دنیای کسب‌وکارهای بزرگ سپری کرده است فاصله می‌گیرند. استارتاپ‌ها به دنبال افرادی هستند که بتواند چالش‌های جدید کسب‌وکار را برایشان مدیریت کند. زویلینگ تجربه‌ی خوبی در مدیریت و رهبری مردم، بازاریابی و سرمایه‌گذاری دارد و بنابراین تصمیم می‌گیرد به‌جای مشاوره دادن، خدمات چالش‌برانگیز بیشتری به کسب‌وکارها ارائه دهد. افراد زیادی دوست دارند از دنیای کسب‌وکارهای بزرگ خارج شوند و به دنیای استارتاپ‌ها بپیوندند. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به معرفی مواردی می‌پردازیم که به انجام این کار کمک می‌کنند.
 
ادامه مطلب ...

استارتاپ چیست؛ مراحل راه اندازی استارتاپ و نمونه‌های موفق آن

ترویج مفهوم استارت آپ خیلی قدیمی نیست و شاید تنها یک یا دو دهه از استفاده از این لفظ در ایران و سایر نقاط جهان می‌گذرد، اما متاسفانه به دلیل جذابیت یا به هر حال رقابت‌های ناسالم، شاهد استفاده پرتکرار از این عنوان برای مشاغل مختلف هستیم. استفاده از این عنوان برای کسب‌وکارهای مختلف هیچ اعتباری به آنها نبخشیده است و این تلاش و کوشش گروه عضو در این تیم است که می‌تواند باعث موفقیت آنها شود.

حالا در این نوشته می‌خواهیم درباره این مفهوم بیشتر بدانیم، با ما همراه باشید.

تعریف و درک مفهوم استارت آپ

وب‌سایت‌ها و منابع اینترنتی مختلفی به تعریف مفهوم استارت آپ و اصول و مبانی مربوط به آن پرداخته‌اند، و تنها با یک جستجوی اینترنتی ساده در برخی از این سایت‌ها می‌توان به تعاریف گوناگون از آن دست یافت. البته ناگفته نماند که اشتباهاتی در این تعریف‌ها نیز وجود دارد که مورد بحث ما در این مطلب نیست. به طور کلی، استارت آپ به پروژه‌هایی گفته می‌شود که در جریان آن، یک ایده خام، به کمک تلاش و کوشش یک گروه به تولید یک محصول می‌انجامد و زمینه برای فروش آن محصول فراهم می‌شود.

در واقع، استارت آپ تمامی مسیر از صفر تا صد را طی می‌کند و تمامی مراحل را به صورت آزمون و خطا و یا یادگیری اصول و مبانی پایه آن انجام می‌دهد. حال ممکن است شروع مفهوم استارت آپ به صورت یک کار علمی خیلی پیچیده مانند یک اختراع سخت در حوزه نرم افزاری باشد، یا یک گروه بازاری تصمیم به تغییر در یک محصول خیلی ساده بگیرند و زمینه ورود آن به بازار به عنوان یک محصول جدید را فراهم کنند.

پس لازم است که دوباره تکرار کنیم، ایده‌های موفق استارت آپی یا استارت آپ های موفق جهانی و استارت آپ های موفق ایرانی لزوماً بر روی کارهای علمی پیچیده کار نمی‌کنند؛ بلکه در تولید یک محصول و در فروش آن به مشتری، موفق‌تر از سایرین هستند.

تاریخچه استارت آپ

اگر بخواهیم به تاریخچه استارت آپ بپردازیم، مطمئناً می‌توان شروع آن را با شروع تمدن در بین انسانها و خرید و فروش محصولات مختلف گره زد. اما آغاز استفاده از مفهوم استارت آپ به سال حدود 1911 میلادی برمی‌گردد که آغاز آنها با شرکت‌های Silicon Valley شروع شد. یکی از مهمترین محصولات این شرکت، استارت آپ IBM بود که اسم آن از International Business Machines برگرفته شده است. این استارت آپ در سالیان بعد موفق شد که خود را به عنوان یکی از غول‌های تولید کننده نرم افزار در دنیا معرفی کند.

 یکی دیگر از قدیمی‌ترین و موفق‌ترین استارت آپ های دنیا، شرکت اپل است که توسط استیو جابز راه‌اندازی شد و همه شما با نحوه به وجود آمدن و سختی کشیدن‌های این فرد در به نتیجه رسیدن این استارت آپ آشنا هستید. اما یکی دیگر از استارت آپ های معروف جهان که همه ما با آن درگیر هستیم، استارت آپ گوگل است که ایده آن در سال 1997 مطرح شد و در سال 1998 آغاز به کار و محصول خود را تولید کرد. امروزه می‌توان موتور جستجوی گوگل را به عنوان پیچیده‌ترین و قویترین موتور جستجو در جهان معرفی کرد.

استارتاپ چیست

چرا راه اندازی استارت آپ جذاب است؟

در این قسمت می‌خواهیم به یکی از ابهاماتی که در بند اول این مقاله به وجود آمد پاسخ دهیم. شاید برای شما نیز این سؤال پیش آمده باشد که چرا اغلب کسانی که قصد راه اندازی یک کسب‌و‌کار دارند، ترجیحاً از لفظ و مفهوم استارت آپ برای آن استفاده می‌کنند؟ باید بپذیریم که این موضوع بیشتر جنبه روانی دارد و البته در برخی موارد نیز، حمایت دولتی از برخی شرکت‌ها باعث می‌شود که این برچسب را بر روی کسب‌و‌کار خود بچسبانند.

اگر ما راه اندازی استارت آپ را به عنوان شروع یک کسب‌و‌کار جدید در نظر بگیریم، جنبه روانی این موضوع بیشتر از این مسئله نشأت می‌گیرد که همه انسان‌ها به دنبال چالش‌های جدید و در حقیقت دیده شدن هستند. وقتی که شخصی اقدام به تولید یک محصول جدید و جذاب در سطح جامعه می‌کند، تعداد کسانی که این محصول را انتخاب می‌کنند و به عنوان انتخاب اول خود در نظر می‌گیرند، تعیین کننده میزان موفقیت استارت آپ است. بنابراین وقتی که شخصی بر روی یک کار جدید ریسک می‌کند و در تصور خود به این نتیجه می‌رسد که محصول مورد نظر باعث دیده شدن و حتی برند شدن آن می‌شود، سعی می‌کند که به شکل‌های مختلفی این کار را مطرح کند.  ادامه مطلب ...